fbpx

Darmklachten

Een op de 5 Nederlanders heeft last van darmklachten. Medicatie is daarop vaak het antwoord, maar niet altijd de oplossing. Soms helpt het om (ook) naar je leefstijl en eetpatroon te kijken, want een gezonde lifestyle kan helpen om darmklachten te verminderen. Mijn eigen gevecht tegen de ziekte van Crohn heeft dit meer dan duidelijk gemaakt en omdat ik jullie ook een klachtenvrij leven gun, deel ik in deze blog een aantal tips om darmklachten aan te pakken. Want een goede gezondheid begint in je buik!  

Allereerst is het van belang dat je uitzoekt waar je klachten vandaan komen. Heb je ‘wel eens’ last van darmklachten of loop je eigenlijk altijd met klachten rond? In het laatste geval zou het kunnen dat je last hebt van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) of een chronische darmontsteking, zoals de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa. Daarnaast is het ook mogelijk dat je een voedselintolerantie hebt of dat je klachten een andere medische oorzaak hebben. Ga dus altijd eerst naar je huisarts of andere specialist als je last hebt van darmklachten.

Is er geen (chronische) darmaandoening, intolerantie of andere medische oorzaak vastgesteld? Dan zou het goed kunnen dat je klachten verminderen wanneer je de volgende tips toepast:

  • Zorg voor een gevarieerd en vezelrijk eetpatroon

    De beste manier om je darmflora gezond te houden is door gevarieerd te eten en te kiezen voor voornamelijk plantaardige bronnen, zoals groenten, fruit, peulvruchten, bonen en volkoren granen. Deze voedingsmiddelen bevatten veel vezels, die zorgen voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels voor een volwassene ligt tussen de 30 en 40 gram per dag.

  • Drink voldoende water

    Je spijsvertering verbetert door voldoende te drinken (1,5 tot 2 liter verspreid over de dag). Vocht houdt de ontlasting namelijk soepel en je lichaam heeft het ook nodig om afvalstoffen af te voeren. Maar drink niet tijdens een maaltijd! Je kunt daardoor namelijk eerder last krijgen van een opgeblazen gevoel, omdat je maaginhoud door het drinken meer toeneemt. Bovendien wordt je maagzuur minder zuur door het drinken, waardoor eiwitten niet meer goed worden afgebroken en bacteriën onvoldoende worden gedood. Het resultaat: een opgeblazen gevoel, winderigheid, darmkrampen, diarree en/of misselijkheid. Dus drink voldoende, maar niet tijdens de maaltijd. Vóór een maaltijd mag overigens wel, dit kan je helpen om minder te eten, wat weer gunstig is als je ook wat wilt afvallen.

  • Kauw goed op je voedsel

    Het spijsverteringsproces begint namelijk al in je mond, waar het voedsel wordt gemalen en vermengd met speeksel. Speeksel is rijk aan het stofje amylase, dat helpt bij het afbreken van suikers (koolhydraten). Door goed te kauwen worden je darmen dus een handje geholpen bij de vertering.

  • Beperk koolzuurhoudende dranken en lightproducten

    Van koolzuur kun je namelijk een opgeblazen gevoel krijgen en een teveel aan zoetstoffen, zoals sorbitol of xylitol, kan laxerend werken.

  • Pas op met suiker!

    Een teveel aan suiker kan de darmculturen uit balans brengen. Het is dus verstandig om op de inname van suikers te letten. Dit geldt voor alle vormen van suikers, dus zowel de geraffineerde als de natuurlijke en de van nature aanwezige suikers. Suiker = suiker en je lichaam maakt geen onderscheid tussen de verschillende vormen. Al zijn de van nature aanwezige suikers (uit o.a. fruit, groenten en zuivel) wel een stuk voedzamer dan de andere varianten, want deze leveren naast suiker ook vezels en vitamines.

  • Beweeg regelmatig

    Door voldoende te bewegen blijft je spijsvertering actief en gezond. Als je niet genoeg beweegt, kunnen je darmen trager gaan werken en dit kan leiden tot verstopping. Voldoende bewegen helpt daarnaast bij het bereiken en behouden van een gezond gewicht en het werkt ontspannend. Probeer iedere dag minstens 30 minuten te bewegen. Je hoeft daarvoor niet meteen naar de sportschool, alle vormen van (matig intensieve) beweging tellen. Dus neem wat vaker de trap, pak de fiets in plaats van de auto of ga lekker een stuk wandelen.

  • Zorg voor een gezond gewicht

    Zowel overgewicht als ondergewicht kunnen voor spijsverteringsproblemen zorgen of je darmklachten erger maken. Probeer dus een gezond gewicht te bereiken (en behouden). Wat een gezond gewicht is hangt af van je leeftijd, geslacht, lengte en bouw. Benieuwd wat een gezond gewicht voor jou zou zijn of wil je hulp bij het bereiken (of behouden) van een gezond gewicht? Ik help je graag! Als je dit formulier invult neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor een gratis kennismakingsgesprek.

  • Relax!

    Er is een sterke link tussen onze hersenen en onze darmen. Wanneer we (chronische) stress ervaren kan dit dus direct invloed uitoefenen op de spijsvertering en zorgen voor een slechtere opname van voedingsstoffen. Het is daarom belangrijk om (langdurige) stress aan te pakken. Dit kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld met yoga, mindfulness, meditatie, ademhalingsoefeningen, het van je af schrijven of door er met iemand over te praten. Kies vooral een manier die voor jou prettig voelt, zodat je niet nog meer stress ervaart.

  • Intermittent Fasting

    Een kleine disclaimer om te beginnen: dit werkt niet voor iedereen. Mijn darmen reageren er echter erg goed op. Ze worden er een stuk rustiger van en ik heb ook minder last van een opgeblazen gevoel. Intermittent Fasting betekent ‘periodiek vasten’. Er zijn verschillende varianten maar zelf vast ik volgens het 16:8 schema, wat betekent dat je 16 uur vast en je maaltijden nuttigt binnen de overige 8 uur. In mijn geval komt dat er meestal op neer dat ik 2 wat grotere maaltijden nuttig per dag; brunch (rond 12.00 uur) en een avondmaaltijd (rond 18.00 uur), met soms nog een gezond tussendoortje. Deze verdeling werkt voor mij erg goed maar dat hoeft niet te betekenen dat jij je hier ook fijn bij voelt. Zoek een manier die bij jou past en bouw het vasten langzaam op. Als je van de ene op de andere dag begint met 16 uur vasten, terwijl je gewend bent om iedere dag om 07.00 uur te ontbijten, zal je het waarschijnlijk niet volhouden.

Helpen deze tips niet? Probeer dan eens te achterhalen of je van bepaalde voedingsmiddelen (meer) last van krijgt. Een manier om daar achter te komen is via het low-FODMAP dieet. FODMAP’s zijn kleine moleculen die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en daardoor in de dikke darm terechtkomen. Daar worden ze door bacteriën gefermenteerd (oftewel: omgezet), waarbij gas vrijkomt en je een opgeblazen gevoel of andere darmklachten kunt krijgen. Iedere persoon reageert anders op de verschillende FODMAP’s en het is een hele klus om uit te zoeken voor welke jij precies gevoelig bent. Ik adviseer je dan ook om dit niet zelf te gaan uittesten maar je te laten begeleiden door een specialist.

Wil je meer weten over darmgezondheid en/of gezonde voeding? Stuur mij dan gerust een berichtje of vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.

Gratis kennismakingsgesprek

Geen reactie's

Geef een reactie